Verbod stereotypering in reclame in VK van kracht. Nederland kent nog geen specifieke regels tegen stereotypering.
17 June 2019

Diesel merk coin pocket niet onderscheidend en nietig

Diesel claimde dat het label dat Calvin Klein gebruikt op het coin pocket van haar jeans, inbreuk maakte op haar merkrechten en dat Calvin Kleins-coin pocket met het label inbreuk maakte op de auteursrechten van Diesel’s coin pocket. De voorzieningenrechter ging daar niet in mee.

Het beeldmerk van het Diesel-label heeft geen intrinsiek onderscheidend vermogen (ondanks dat het was geregistreerd en het BOIP het beeldmerk wel onderscheidend achtte) en heeft dat ook niet door inburgering (intensief gebruik) verkregen. Het merk wordt als een gebruikelijke vormgeving aangemerkt. Het bevat geen enkel opvallend element dat significant afwijkt van soortgelijke labels van andere jeans-merken. De rechtbank verklaart het merk nietig.

Er is ook geen sprake van inbreuk op de auteursrechten van Diesel. De vormgeving van het Calvin Klein-coin pocket wijkt teveel af van Diesel’s coin pocket. Door de verschillen is de totaalindruk tussen beide niet overeenstemmend.

Lees hier het vonnis.